25 aprilie 2010

Intindeti mana, atarnatorilor!


Ideea e mai veche, dar o reiau, pentru simplul fapt ca se pare ca e mereu de actualitate.

Ca si voi toti, probabil, am tot vazut prin oras (si sunt convins ca e plina tara) reclame de genul celei din poza alaturata. Apropo, poza a fost facuta cu telefonul intr-un stop pe seara, deci e mai neclara, dar ea zice: "Aici ar putea fi o parcare subterana. Daca s-ar colecta la bugetul de stat 1 miliard de euro, cat se pierde anual din contrabanda cu tigari." Ea mai apare si in alte versiuni, gen: "Aici ar putea fi strazi fara gropi...", sau "Aici ar putea exista semafoare sincronizate..." etc.

Lasand la o parte faptul ca presupun ca e o minciuna totala, avand in vedere ca nu poti sa le faci pe toate dintr-un milion de euro (tineti cont, in toata tara), ci eventual numai 1-2 din ele, mi se pare efectiv de o nesimtire dusa la extrem cerinta sau pretentia asta. Dar, nu-i asa?, e Romania, locul unde nimic nu-i prea exagerat, prea dus la extrem, ci este doar normalitatea zilnica.

Deci cum citesc eu reclamele astea: guvernantii (sau primaria, sau presedintele, oricum cineva din politica, pentru ca nu e semnata reclama) ne zic: fratilor romani, va rugam noi frumos: v-am tot luat bani cu impozite, v-am lasat in pula goala ca sa ne facem si noi acolo ceva frumos, o vila, 2, 3, 10, o casuta la munte, un cont de cateva milioane de euro, dar, iata, nu prea ne mai descurcam. Am reusit sa furam cam tot ce era si nu prea mai avem de unde. Chiar am mai avea nevoie si de banii aia pe care nu ni-i dati prin faptul ca luati tigari mai ieftine de la altii decat de la stat, ca nu prea ne mai ajung sa terminam si garduletul ala frumos de la vila si parca totusi pe coasta la Mediterana chiar mi-ar prinde bine o casuta amarata a mea in care sa ma destind 2-3 saptamani pe an (sau pe luna) dupa ce muncesc epuizant pentru acest popor. Iar aceasta campanie a fost initiata pentru a sensibiliza publicul, ma gandesc, in ideea ca n-o sa mai luam tigari cu 70 mii la negru, ci o sa dam 100 mii si sa le luam de la stat, gandindu-ne ca din banii aia statul chiar ne va face viata mai usoara, nu? Mars ma de-aici!

Deci insasi ideea de a face acest tip de reclame (bineinteles, platite tot din banu public) mi se pare sfidatoare si daca l-as vedea pe cel care a venit cu ideea, m-ar umple de bucurie sa-i dau o flegma-n  gura, foarte sincer de altfel. Toate astea in contextul in care in fiecare zi auzim (si asta e doar 2% din ce se intampla cu adevarat, evident) despre DNA, mita, spaga, furt, cercetari penale etc in randul politicienilor. Deci sa vii intr-un context d-asta si sa ne rogi frumos sa va mai dam niste bani sub pretextul ca faceti voi ceva pentru noi, in conditiile in care de 20 ani ati facut pula pentru noi si totul pentru voi, mi se pare nu doar tupeu, nesimtire, ci chiar... o atitudine fireasca si bine meritata in Romania. Da, o meritam, face parte din normalitate.

Apropo, citind gsp am aflat si ca au reusit guvernantii (lua-i-as pe cric!) sa construiasca un patinoar de mare senzatie la Brasov. Pentru suma de 12 milioane de euro. Din investigatiile gsp, acelasi tip de patinoar a fost construit la Budapesta pentru 4 milioane de euro. Mai mult decat atat, o firma din Finlanda a vrut sa participe la licitatie cu un pret de 4 milioane de euro. A fost respinsa si nu i-a fost permisa participarea la licitatie. Ba, deci nu 5, nu 6, nu 7 milioane, ci 12. De 2 ori mai multi bani spaga decat constructia in sine. Si asta e doar un exemplu. Altul ar fi: un prieten de-al meu cu o firma face, uneori, afaceri cu statul. Astfel a ajuns prieten cu fiul unui politician. Intrebat fiind cam in cati bani poate sa faca o treaba pentru stat, s-a gandit el asa si a zis: pe mine ma costa 200k eur. In mod normal as zice 250k sa imi iasa si mie profit. Dar fiindca treaba a venit de la fiul lui..., sa zic 500k, ca trebuie sa impart si cu el profitul. Dupa ce ii spune 500k respectivului, el il roaga sa astepte juma de ora dupa care il suna si-i zice: auzi, m-am gandit: hai sa zicem 1000k, ii facem jumi-juma si nu trebuie sa faci lucrarea. Cat e lucrarea in garantie eu iti garantez ca nu vine nimeni sa iti ceara socoteala, Dupa aia, daca e ceva, o faci si le mai iei banii o data, S-a ajuns la situatia comica in care prietenul meu i-a zis sa-l lase macar sa faca lucrarea in banii astia.

I rest my case...