04 septembrie 2013

Sfecla de munte

Evident, nu se putea daca nu scriam si eu despre chestia asta, desi cu toata sinceritatea, nu cred ca storc vreo idee noua fata de cele mii de randuri scrise pe tema asta. Mai mult decat atat, m-as referi la reactia sociala, mai mult decat la proiectul in sine, despre care, trebuie sa recunosc, nu numai ca nu stiu prea multe, dar nici nu-mi pasa foarte tare.
Ca sa ne intelegem, orice parere, cat de documentata stiintific poate parea, poate fi falsa, falsificata. Din nestiinta, din prostie, dar de cele mai multe ori de la bani. Iar in cazul de fata, vorbind despre cateva tone de aur (manelisti din toate tarile, treceti pe aici!), riscul ca adevarul sa fie cu totul altfel sau sa nu existe pur si simplu, sunt imense. Drept urmare, am considerat ca nu are niciun sens sa fac efortul sa ma informez despre asta. Adica asa cum de cateva luni apareau numai opinii si articole favorabile chestiei asteia, acum toate sunt impotriva. De ce? Ca asa suntem noi, romanii, cu curentul, cu trendul. Fiind mai de la tara noi asa, ne e teama ca o sa ne priveasca lumea de inapoiati (pe buna dreptate), deci am deprins aptitudinea de a ne da foarte rapid cu ce e la moda. Si, ca mai totdeauna, moda o stabilesc nu cei destepti, ci cei multi.

Revenind, parerea mea despre sapaturile alea e ca daca e ceva demn de vandut acolo, sa-l scoatem. E aur, metale pretioase, uraniu, habar n-am ce, il vindem la arabi, aia au bani, cumpara tot. Fac ei ceva cu ele acolo, sigur mai bine decat am face noi cu ele aici. Un singur principiu am: ba, daca tot a dat norocul asta peste noi (si, vorba aia, in rest nu poti sa zici ca ne-a rupt barbosu cu norocu din niciun punct de vedere), mi s-ar parea important sa-l scoatem si sa ramana al nostru, adica sa ne bucuram de el macar o perioada, asa, sa-l privim gales in ochisorii lui sclipitori si sa zicem: Mama ce de aur am! (ca in bancul ala: sa-mi bag pula, ce departe stau!). Adica nu foloseste la nimic, nu prea stiu ce sa fac cu el, dar macar niste poze sa le urc pe FB tot ies. De restul, cum il scoatem, cat poluam, cate locuri de munca facem, pe cat timp, cati copii cu 3 capete ies, ceva imi spune ca locuitorilor alora oricum nu le era extraordinar de bine, n-o duceau stralucit. Cred ca daca am fi, de exemplu, evrei, am scoate si aurul, am face si bani din turism numai ca sa priveasca ochiul prostului gaurile din urma forajelor, de exemplu. Dar nu suntem evrei, suntem romani, de obicei terminam afacerea cu pula in cur si mana goala.
Dar ma gandeam acum la baietii aia care, foarte rapid au lasat orice treaba la o parte si au sarit in ghete spre universitate, guvern, bulevarde, oriunde ar avea vizibilitate. Bineinteles, insotiti de aparatele foto, unii cu steaguri pe umeri, altii cu 2 versuri scrise la misto (ca doar romanul e un poet tare misto-car), altii sarutandu-se in strada langa jandarmi (care trebuia sa para cat mai nepasatori, din regie), ca asa vazusera ei in niste poze de succes de pe net. Mie mi se par ca se impart in cateva categorii:
- cei mici, tineri, naivi, care chiar cred in ceea ce sustin si sunt convinsi ca pot schimba ceva. Am trecut de mult de varsta si entuziasmul asta. De fapt cred ca nu le-am avut niciodata. Entuziasmul, cel putin. Nu dintr-o documentare stiintifica, gen mers la fata locului, dat cu ciocanelu sa auzi cum raspunde pepita sau ceva, ci citind de pe net diverse rapoarte ale unor ilustri oameni de stiinta din domeniu, asigurati ca sunt cei mai cu mot in ceea ce priveste chestiunea. Fa cpariu ca pe multi dintre ei ii stiu din Vama.
- cei care, dupa cum ziceam si pe FB, simt nevoia de o baieteala d-asta mai de anvergura si cum nea Piti nu le-a prea mai oferit ocazia, iar cand s-a calificat Steaua in UCL a plouat, au prins ocazia. Vb aia, mai combini o protestatara, mai cade un telefon, ceva bun n-are cum sa nu iasa. Se spune ca ratezi suta la suta din sansele pe care nu le incerci. Ei incearca. La universitate, pe bulevarde, pe umerii altora etc.
- bineinteles, mai sunt, probabil, si o categorie dintre cei care au niste interese in treaba asta, respectiv de undeva, intr-un fel, le ies niste bani. Sau urca pe o scara sociala, sau profesional, sau pur si simplu le e mai bine dupa ce se termina povestile astea cu prima ploaie.
- mai sunt cei cu televiziunile, care sunt cei mai oropsiti, ca indiferent de ce se intampla acolo, ei oricum trebuie sa faca o stire deja emisa, publicata, deci le trebuie niste unghiuri foarte favorabile pentru a denatura adevarul in halul in care i-a dorit pula unui cetatean care n-a trecut pe acolo,  dar mananca si gura lui din auru' la baietii astia.
- bineinteles, o mare parte dintre ei sunt si celebrii curiosi, cam cum sunt mosii din parcuri la sah, unde 2 joaca si restul de 200 stau si chibiteaza. Daca ii intrebi daca vor sa joace, le-ai stricat tot cheful.

Cam asta ar fi dupa parerea mea. Si ca sa ne intelegem, nu sunt pro sau contra unora sau altora. As zice sa scoatem zacamintele alea de acolo, dar daca se poate fara sa omoram prea multi oameni si pe o durata cat mai mica posibil. Iar chestia asta cred ca intr-un fel se poate, ca din cate stiu eu din Civilization 3, mineritul aparea cam a treia descoperire dupa pottery si horseback riding. Bine, nici la alea nu stam foarte bine noi, asa e.. poate trebuie doar sa mai asteptam...